Skip directly to content

Ikääntyminen

Ikääntyvä tarvitsee erityistä suojaa 

 

Kun vuosia kertyy, ihmisen vastustuskyky heikkenee ja riski saada esimerkiksi pneumokokkitauti kasvaa. Nämä asiat ikääntyneen kannattaa ottaa huomioon.
 

Ikääntyessä immuunijärjestelmäsi heikkenee, ja sinusta tulee alttiimpi infektioille. Elimistön puolustusmekanismi on tärkeä, sillä se torjuu taudinaiheuttajia, kuten pneumokokkibakteeria sekä muita bakteereita ja viruksia. Kehon vastustuskyvyn toiminta alkaa heiketä pikkuhiljaa iän myötä. Siksi on tärkeää, että huolehdit terveydestäsi ja ylläpidät hyvinvointiasi, kun vuosia alkaa karttua.
 

Yli 65-vuotiaana sinulla on noin kolminkertainen riski sairastua pneumokokkitautiin verrattuna esimerkiksi 50–64 vuotiaisiin, vaikka sinulla ei olisi vastustuskykyyn vaikuttavaa perussairautta. Ikäsi kalenterivuosina ei välttämättä kerro totuutta terveydentilastasi. Voit vaikuttaa valinnoillasi ja elämäntavoillasi siihen, missä kunnossa olet eläkkeelle siirtyessäsi. Samanikäisillä ihmisillä voi olla hyvin erilainen peruskunto sen mukaan, miten he ovat huolehtineet terveydestään. Sairauksien hoitomuodot ovat kehittyneet, ja olemme paremmin selvillä terveyteen vaikuttavista riskitekijöistä. Tietoa siitä, miten meidän tulisi elää, on enemmän kuin koskaan.

Vinkkejä hyvän terveyden ylläpitoon

Säännöllinen liikunta, monipuolinen ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen ja kohtuus alkoholin käytössä vaikuttavat ikääntyvän elimistön kykyyn torjua taudinaiheuttajia, myös pisaratartuntana leviäviä pneumokokkibakteereita. Yhtä tärkeää on oppia rentoutumaan ja nukkua riittävästi. Myös myönteinen mieli ja stressin välttäminen tekevät vastustuskyvylle hyvää. Sama pätee kaikkiin ihmisiin. Huolellinen käsihygienia ja oikea yskimistapa ovat tehokkaita aseita tartuntaa vastaan. Pese kädet aina kun tulet ulkoa sisään, ennen ruoanlaittoa ja ruokailua sekä wc-käynnin, niistämisen ja yskimisen jälkeen. Kun yskit, suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta hihan yläosaan, älä kämmeniisi.

Rokottautuminen ehkäisee tartuntoja

Yksi hyvä keino suojautua on rokottautuminen sekä influenssaa että pneumokokkia vastaan. Kun keho iän myötä heikkenee, lisääntyy myös mahdollisuus saada influenssan jälkeen ärhäkkä jälkitauti, esimerkiksi kehukokuume. Näiden tautien aiheuttaja voi olla juuri pneumokokkibakteeri. Rokotteen tehoon vaikuttavat rokote itse, rokotettavan fyysinen kunto ja se, kuinka tartuttavassa ympäristössä elät.

 

Rokottautuminen ei suojaa kaikilta keuhkokuumeilta, aivokalvotulehduksilta ja yleisinfektioilta. Niitä aiheuttavat monet bakteerit ja virukset.

Perussairaus lisää alttiutta sairastua

Ikääntyneillä diabetes, krooniset tulehdukselliset sairaudet sekä krooniset hengityselin- ja sydänsairaudet lisäävät entisestään riskiä saada pneumokokkitartunta. Jos olet ikääntynyt ja sinulla on joku näistä sairauksista, sinun olisi hyvä keskustella lääkärisi kanssa siitä, olisiko sinun aiheellista suojautua rokottautumalla.

 

Onko sinulla suurempi riski sairastua pneumokokkitautiin? Tee testi, jonka avulla voit selvittää alttiutesi sairaudelle.